Jak oszczędzić na wymianie turbosprężarki?
Nowoczesne silniki są projektowane tak, by gwarantowały uzyskiwanie wysokiej mocy przy możliwie niskim zużyciu paliwa. Konstruktorzy starają się jednocześnie obniżać ich masę, co ma również przyczynić się do redukcji spalania, znacznie ograniczając pojemność. Jest to możliwe jedynie dzięki zastosowaniu w pojazdach turbosprężarek. Niestety są one wrażliwe na warunki eksploatacji, przez co dość często ulegają awariom.
Jak działa turbosprężarka i co może być przyczyną jej uszkodzenia?
Rolą turbosprężarki jest zwiększenie dostępnego momentu obrotowego przez wprowadzanie do komory spalania powietrza pod większym ciśnieniem, co oznacza, że mimo niewielkiej pojemności cylindrów są one w stanie uwolnić dużą ilość energii dzięki spalaniu zwiększonej porcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Sprężarka podnosi ciśnienie zasysanego do silnika powietrza za sprawą dwóch wirników – turbiny, która obraca się za sprawą strumienia gazów spalinowych wydobywających się z kolektora wylotowego oraz sprężarki tłoczącej powietrze pobierane z otoczenia. Oba elementy są złączone wałem. Ponieważ wirniki pracują z ogromną ilością obrotów, ważne jest ich dobre łożyskowanie i wyważenie. Turbosprężarka działa więc ze znacznymi obciążeniami.
Przyczynami awarii turbosprężarki jest zwykle wada urządzenia związana z nieprawidłowym wyważeniem lub jakością użytego materiału. Problemem są także dostające się do nich ciała obce. Bardzo często dochodzi do zatarcia turbosprężarki wskutek zbyt szybkiego wyłączania silnika po skończonej jeździe. Wynika to z faktu, że wszystkie elementy ruchome są smarowane olejem silnikowym, którego ciśnienie po odłączeniu pompy spada bardzo gwałtownie. Wiąże się to jednak również z tym, że brak oleju oznacza kłopoty z odprowadzaniem ciepła.
Awaria turbosprężarki – co można zrobić?
W przypadku awarii turbosprężarki istnieją trzy alternatywy. Można kupić i zamontować nowy element, który jest jednak stosunkowo drogi. Inną opcją będzie montaż turbosprężarki używanej – wiąże się to jednak z ryzykiem, że będzie ona już w znacznym stopniu wyeksploatowana. Trzecim wyjściem będzie regeneracja uszkodzonej części albo zakup turbosprężarki regenerowanej. Istnieje wiele firm, które oferują tego rodzaju usługę, a jej koszt wynosi około 30–60% ceny nowego podzespołu. Fachowo przeprowadzona naprawa może pozwolić na uzyskanie przebiegu zbliżonego do oferowanego przez zupełnie nowy element. Turbosprężarki nowe i regenerowane można znaleźć w ofercie firmy Rozruch. Dostarcza ona części do samochodów ciężarowych, autobusów oraz maszyn roboczych.