Jak przewozić jacht przyczepą?
Wakacyjny wiatr pod żaglami to jedno z tych zjawisk, które pobudzają produkcję serotoniny i zapadają się w pamięć na resztę roku. Kiedy jednak „sezon” chyli się ku końcowi, trzeba zadbać o bezpieczne przewiezienie łodzi na przeznaczone dla niej miejsce. Jak zatem znaleźć właściwą przyczepę pod jacht i o czym powinno się pamiętać, organizując jego transport?
Obowiązujące przepisy wyraźnie określają, jakie obciążenie może mieć zespół pojazdów w sytuacji, kiedy prowadzi go kierowca z prawem jazdy kategorii „B”. Uprawnienie pozwala na jazdę autem o maksymalnej masie całkowitej 3,5 t (lub mniejszej), co oznacza, że jeżeli samochód waży ok. 2 t, przyczepka wraz z załadunkiem musi mieścić się w „pozostałych” 1,5 t. W przypadku, gdy „cztery kółka” ważą jednak równe 3500 kg, można jedynie „ciągnąć” przyczepę lekką, osiągającą 750 kg (całość zatrzymuje się wtedy na 4250 kg).
Wybór przyczepy pod jacht i przygotowanie łodzi
Firmy sprzedające opisane pojazdy najczęściej zapewniają modele, których maksymalna waga całkowita wynosi 500-3500 kg (od 2125 kg wymagane jest jednak prawo jazdy kategorii B + E). Przyczepy pod jacht powinny charakteryzować się odpowiednią stabilnością, na którą wpływa właściwe wypoziomowanie i komfortowe punkty do mocowania pasów transportowych. W załadunku może dodatkowo pomóc „wciągarka”, ale należy zwrócić także uwagę na możliwość gładkiego wodowania – do tego zadania przyda się z kolei odpowiednia konstrukcja pojazdu.
Kiedy wybierze się już przyczepę, trzeba kompleksowo przygotować łódź przed wyruszeniem w drogę. Jacht powinien być maksymalnie odciążony, dlatego (jeśli jest taka możliwość) należy zdjąć: ster, silnik, akumulator oraz kotwicę, a także ewentualne wyposażenie (np. talerze czy garnki). Warto również pamiętać o opróżnieniu zbiornika z wodą i zabraniu zapasów paliwa. Jak zaznaczają eksperci z firmy Przyczepy BOLD, przeniesienie niektórych z tych elementów do auta sprawi, że oba pojazdy będą łatwiejsze w manewrowaniu.
O czym pamiętać, przewożąc jacht?
Przygotowane punkty mocowania pomagają w zabezpieczeniu łodzi za pomocą silnych pasów transportowych, z kolei kształt pojazdu umożliwia odpowiednie ułożenie masztu (top nie może wystawać więcej niż 2 m a końcówka – zahaczać o dach samochodu). Należy także sprawdzić, czy każde ze świateł, które powinno znajdować się w przyczepie pod jacht, nadal działa. Jeśli przewóz będzie miał miejsce po zmroku, konieczne jest też dodatkowe, czerwone oświetlenie na topie wystającego masztu. Gdy już się wyruszy, warto co jakiś czas weryfikować stan łodzi.